Rodzaje grup odbiorców – Podstawy Facebook ads

Rodzaje grup odbiorców – Podstawy Facebook ads

  • Post Category:Facebook ads

Każda reklama Facebook ads trafia w konkretne miejsce, do konkretnej osoby, w konkretnej lokalizacji na świecie. Dziś trochę o tym, do kogo trafić możesz z reklamą na Facebooku czy Instagramie. Jeśli jesteś osobą początkującą, jest tego na pewno więcej niż myślisz.

Tworząc kampanię krok po kroku, dochodzimy do momentu (na poziomie zestawu reklam), na którym musimy wybrać lokalizację, wiek, język i dane demograficzne naszych odbiorców. Pozostając tylko przy tych opcjach, tworzymy klasyczną, tzw. grupę standardową. Możemy np. wybrać mężczyzn w wieku 18-45 lat w Gorzowie Wielkopolskim, mówiących po angielsku, zainteresowanych psami, ale niezainteresowanych kotami. To tylko przykład. W ten sposób uzyskujemy 6100 konkretnych osób, które zobaczą naszą reklamę! Świetna grupa dla sklepu dla obcokrajowców, z karmą i akcesoriami dla psów z Gorzowa Wielkopolskiego (tak trochę abstrakcyjnie).

przykład tworzenia grup odbiorców
tworzenie grup odbiorców na poziomie zestawu reklam

 Wspomniałem o tym, by nie docierać z reklamą do osób które interesują się kotami – jak to zrobić? Przez wykluczenia. Ustawiając standardową grupę odbiorców w zestawie reklam, użyj opcji “wyklucz użytkowników”. By dotrzeć natomiast do bardziej konkretnej grupy, spełniającej nie tylko jedno z podanych zainteresowań a kilka równocześnie, użyj opcji “zawęź grupę odbiorców”.

wykluczenia i zawężenia Facebook ads
zawężenia i wykluczenia

Oki, znamy w takim razie pierwszy rodzaj grup odbiorców i wiemy jak je tworzyć. Jaki jeszcze mamy wybór? Kolejne dwa rodzaje grup to niestandardowe oraz lookalike. Mamy zatem łącznie trzy rodzaje użytkowników.

W skrócie:

  • Standardowa grupa odbiorców – poznaliśmy ją na początku, klasyka gatunku, tworzymy ją na podstawie danych demograficznych na poziomie zestawu reklam.
  • Grupa niestandardowa – nazwa w sumie nic nie mówi, ale nic się nie bój, już wyjaśniam. Jest do grupa remarketingowa – złożona z osób które weszły już w interakcję z Twoją marką.
  • Grupa lookalike – jest to zbiór osób podobnych do tych, z grupy niestandardowej.
grupy odbiorców
rodzaje grup odbiorców

Ponieważ dokładnie znamy już pierwszą grupę odbiorców, rozwińmy nieco zasadę działania dwóch pozostałych

Grupa Niestandardowa (remarketing)

Tego typu “listę” użytkowników zawsze tworzy się w oparciu o źródło. W tym wypadku, źródłem może być np. Twoja strona www (dzięki zainstalowanemu pikselowi), profil na Instagramie, lista mailowa (np. z newslettera) czy fanpage.  Wszystko to, stanowią osoby które miały już kontakt z Twoją marką.

Grupy niestandardowe mają jednak swoje ograniczenie. Jest nim CZAS. Dane np. z piksela na temat osób, które odwiedziły Twoją stronę są magazynowane przez maksymalny czas 180 dni. W przypadku fanpage czy profilu na Instagramie, możesz dotrzeć do osób, które dokonały interakcji do 365 dni wstecz. Jeśli chodzi o listę z danymi klientów np. Z mailami, oczywiście tu nie ma takich ograniczeń. To co jest we wgranej przez Ciebie liście, Facebook wykorzysta we wskazanej reklamie.

grupy remarketingowe

Grupy Lookalike – osoby podobne

W reklamie Facebook ads, przed utworzeniem grupy lookalike, istotne jest zrozumienie najpierw grupy niestandardowej. Jak wspomniałem wcześniej, grupę podobną tworzymy właśnie na podstawie listy remarketingowej, w końcu Facebook musi wiedzieć DO KOGO podobne mają być osoby z nowego zbioru użytkowników. Zatem przykładowo, jeśli utworzyliśmy listę 6000 osób które odwiedziły naszą stronę w ciągu ostatnich 50 dni, możemy stworzyć na ich podstawię grupą podobną, która będzie składać się z 1% populacji Polski (a dokładniej zarejestrowanych Polskich kont których jest ok. 19 000 000) który jest najbardziej podobny do tych, których wskazałeś w remarketingowej grupie. Zatem dzięki tej opcji, posiadając bazę 6000 odbiorców, możesz utworzy 190 000 osób do nich podobnych – co to znaczy? Facebook zna dokładnie zainteresowania, wiek, płeć, lokalizacje oraz inne dane użytkowników z grup niestandardowych – na ich podstawie, dopiero osoby podobne. 

osoby podobne

Wykorzystanie różnego typu rodzajów odbiorców w Facebook ads

Przykładowo, w lejku sprzedażowym utworzonym w kampanii reklamowej na Facebooku czy Instagramie, możemy utworzyć:

  1. Reklamę która wykorzystuje grupy standardowe
  2. Utworzone listy niestandardowe z pierwszej reklamy, wykorzystamy do “wracania” z reklamą do odbiorców którzy już znają markę
  3. Dodatkowo, na podstawie pozyskanych zbiorów remarketingowych, utworzymy grupę lookalike, tu możemy wrócić do pierwszego punktu i wykorzystać ją na górnym poziomie lejka 

Czy domyślasz się już, jakie mogą być zastosowania poszczególnych grup odbiorców w Facebook ads? To nie jest tak, że jeden zbiór jest lepszy a drugi gorszy. Może grupa remarketingowa chętniej kupi od Ciebie produkt bo zna już Twoją markę, nie powstanie ona jednak z niczego. Tak jak feniks rodzi się z popiołu, tak grupa niestandardowa rodzi się ze zbiorów osób, które po raz pierwszy wchodzą w interakcję z Twoją marką/produktem – musisz najpierw skorzystać z grupy standardowej.

Pamiętaj też, że inną komunikację należy kierować do tych, którzy znają Twoją markę (tu możesz pozwolić sobie na bardziej sprzedażowy content), inną natomiast do tych, którzy pierwszy raz widzą ją na oczy – tu zwykłe teksty reklamowe nie zadziałają, potrzebny jest ciekawy content, pokazanie wartości i korzyści, zastanów się, dlaczego osoba która nie zna Twojej marki, miałaby kliknąć w reklamę?

Dodaj komentarz